UGC: User Generated Content

De kracht van UGC

In de dynamische digitale samenleving waarin we leven, heeft de opkomst van User Generated Content (UGC) geleid tot een verandering in de manier waarop mensen online communiceren, delen en samenwerken. Het is begonnen met individuele gebruikers die spontaan iets delen over een bepaald merk/bedrijf. Maar uitgegroeid tot een krachtige beweging dat de digitale ervaring transformeert en nieuwe aspecten toevoegt aan de manier waarop we communiceren, delen en creëren. Maar wat houdt UGC nu precies in, welk effect heeft het op bedrijven, wat zijn de voordelen ervan en hoe ziet de toekomst van UGC eruit? Daar gaan we in deze blog dieper op in, dus lees snel verder!

Op een authentieke manier content creëren

UGC, of te wel User Generated Content, betekent letterlijk ‘door gebruikers gegenereerde content’. In tegenstelling tot content die wordt geproduceerd door een gespecialiseerd bedrijf of merk zelf, gaat het bij UGC om ‘gewone’ mensen die op een authentieke manier content creëren. Dit gebeurt binnen hun eigen dagelijkse omgeving en dus niet in een formele of professionele setting. 

Door veel bedrijven wordt UGC en influencer marketing als hetzelfde gezien. Dit is echter niet zo. Achter UGC staat geen directe betaling, wel wordt het gewaardeerd. Het is spontaan en wordt vaak gemotiveerd door een positieve ervaring met het merk. Influencers daarentegen worden vaak betaald door merken om specifieke content te creëren en te delen vanwege hun grote bereik. Vanwege de betaalde aard van de samenwerking wordt de geloofwaardigheid enigszins beïnvloed. Bovendien ben je meer kosten kwijt aan een influencer omdat je niet enkel voor de contentcreatie betaald, maar ook voor hun bereik en de verspreiding van de content op hun eigen kanalen. 

Wat betekent dit onderscheid tussen UGC en influencer marketing voor jouw bedrijf? Heb je liever authentieke content die voortkomt uit echte interacties met jouw merk, of investeer je liever in het bereik die een influencer kan bieden? Hoe waardevol is geloofwaardigheid voor jou in de wereld van digitale marketing?

Voordelen van UGC

UGC kan ook wel gezien worden als de moderne variant van mond-op-mondreclame. Mond-op-mondreclame is de meest doeltreffende online marketing methode omdat mensen veel vertrouwen hechten aan de aanbevelingen van andere. Het is dus belangrijk om UGC te zien als de digitale uitvoering hiervan. 

86% van generatie Z en 81% van de milenial-kopers geeft aan eerder van webshops te kopen die gebruikers gegenereerde content weergeven. (Stackla, 2017) 

Gebruikelijke platforms waarop waarop UGC kan worden gecreëerd en verspreid zijn: Instagram, TikTok, Pinterest, YouTube, Wikipedia, Twitter, Facebook, Spotify, SoundCloud en Deezer. 

UGC creëert vertrouwen, het kost het weinig, het versterkt de klantenbinding en het vergroot jouw bereik. 

De cijfers liegen er niet om:

Hoe kan ik ermee aan de slag?

Maar hoe kom ik nu aan UGC? En hoe werkt het om met een UGC creator te werken? We helpen je op weg met deze 5 stappen voor het uitstippelen van een effectieve strategie. 

  1. Doelstellingen bepalen
    Identificeer duidelijke doelen voor je UGC-strategie. Wil je bijvoorbeeld de merkbekendheid vergroten, de betrokkenheid verbeteren of nieuwe klanten aantrekken? Het is belangrijk om te weten wat je wil bereiken zodat je achteraf je succes kan meten. 

  2. Ken je doelgroep en bepaal je kanalen
    Als je je doelgroep hebt bepaald, dan kan je de kanalen kiezen die daarop aansluit. Er bestaan veel social media kanalen en elk kanaal is anders. Het is belangrijk om de kanalen te kiezen die passen bij jouw merk en doelgroep want dit zijn de kanalen waar jij uiteindelijk de content op gaat plaatsen en delen.

  3. Kies een type content
    Er zijn verschillende soorten manieren mogelijk om je gebruikers content te laten generen. Bijvoorbeeld wedstrijden, tekst, beoordelingen, hashtags, selfies, foto’s, stories of reels.

  4. Analyseer en meet
    Het is vanzelfsprekend dat je wilt nagaan of je strategie voor user-generated content effectief is. Dit kun je weten door de impact en gegevens te meten. Belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) zoals de betrokkenheidsgraad, conversies, verkoopcijfers, contactaanvragen, organisch bereik en het aantal nieuwe volgers bieden waardevolle inzichten om het succes van je strategie te beoordelen.

  5. Toon betrokkenheid en waardering
    Laat zien dat je waarde hecht aan de bijdragen van je gemeenschap door actief te reageren op UGC. Deel, like en reageer op de content van gebruikers. Dit toont betrokkenheid en stimuleert anderen om ook deel te nemen.

De toekomst

Naarmate we naar de toekomst kijken, is het duidelijk dat UGC niet slechts een voorbijgaande trend is, maar eerder een blijvende verandering in de manier waarop we online communiceren en creëren. Deze digitale samensmelting van individuele stemmen belooft nieuwe mogelijkheden te onthullen, waarbij de invloed van authenticiteit en gemeenschap gerichtheid de koers van onze digitale reis in de komende jaren blijvend zal bepalen.

Meer weten over hoe je UGC kunt toepassen in jouw organisatie? Stuur ons een berichtje. We denken graag met je mee! https://justleanne.nl/contact/ 

Geschreven door: Inter Content Creator

Roos van der Meijden

Roos is enthousiaste tweedejaarsstudent Commerciële economie aan de Haagse Hogeschool, gespecialiseerd in creatieve business. Ik hou me bezig met de online aanwezigheid van de agency zelf en ben ook betrokken met projecten voor onze stralers.

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Meer lezen?

Trends
pien

ChatGPT en eigen GPT bot

ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer) is een kunstmatige intelligentie (AI) technologie van OpenAI, dat op de markt te vinden is sinds 2020. Deze chatbot heeft

Lees verder
Social media
roos

TikTok trending

Tegenwoordig kent iedereen het platform. TikTok: met haar explosieve groei, creatieve content en invloed op de cultuur, heeft TikTok voor een grote, stralende verandering gezorgd

Lees verder
Social media
roos

Pinterest Perfectie

Dé visuele zoekmachine Pinterest, het is meer dan alleen maar een platform met afbeeldingen. Het is een visuele zoekmachine waar gebruikers ideeën kunnen delen en

Lees verder
Social media
roos

Instagram Impact

Maak kennis met… Instagram, één van de populairste social media platformen. Het is ontworpen om gebruikers foto’s en video’s te laten delen met hun volgers.

Lees verder
Social media
roos

Een doordachte hashtag strategie is tegenwoordig een must!

In de social media wereld die steeds sneller draait is Instagram een belangrijk platform voor je online zichtbaarheid en branding. Één van de meest effectieve tools om je content onder de aandacht te brengen en je bereik te vergroten, zijn hashtags. Ze vliegen je soms om de oren, maar wist je dat een doordachte hashtag strategie je veel kan opleveren? In deze blog gaan we dieper in op het belang van hashtags op Instagram, delen we do’s en don’ts en vertellen we hoe jij optimaal kan stralen door gebruik te maken van de juiste hashtags. Lees snel verder!

Lees verder
Online wereld
roos

Online stralen tijdens de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur en het is begrijpelijk dat je in deze periode minder tijd hebt om je bezig te houden met je gebruikelijke social media-activiteiten. Terwijl je aan het genieten bent van de heerlijke kerstdiners en glazen champagne kan het onderhouden van je online aanwezigheid soms naar de achtergrond verschuiven. Toch is het van groot belang om juist tijdens deze feestelijke tijd verbonden te blijven met je online community en je merk op een juiste manier uit te stralen!

Lees verder

Geef een reactie