De kracht van UGC
In de dynamische digitale samenleving waarin we leven, heeft de opkomst van User Generated Content (UGC) geleid tot een verandering in de manier waarop mensen online communiceren, delen en samenwerken. Het is begonnen met individuele gebruikers die spontaan iets delen over een bepaald merk/bedrijf. Maar uitgegroeid tot een krachtige beweging dat de digitale ervaring transformeert en nieuwe aspecten toevoegt aan de manier waarop we communiceren, delen en creëren. Maar wat houdt UGC nu precies in, welk effect heeft het op bedrijven, wat zijn de voordelen ervan en hoe ziet de toekomst van UGC eruit? Daar gaan we in deze blog dieper op in, dus lees snel verder!
Op een authentieke manier content creëren
UGC, of te wel User Generated Content, betekent letterlijk ‘door gebruikers gegenereerde content’. In tegenstelling tot content die wordt geproduceerd door een gespecialiseerd bedrijf of merk zelf, gaat het bij UGC om ‘gewone’ mensen die op een authentieke manier content creëren. Dit gebeurt binnen hun eigen dagelijkse omgeving en dus niet in een formele of professionele setting.
Door veel bedrijven wordt UGC en influencer marketing als hetzelfde gezien. Dit is echter niet zo. Achter UGC staat geen directe betaling, wel wordt het gewaardeerd. Het is spontaan en wordt vaak gemotiveerd door een positieve ervaring met het merk. Influencers daarentegen worden vaak betaald door merken om specifieke content te creëren en te delen vanwege hun grote bereik. Vanwege de betaalde aard van de samenwerking wordt de geloofwaardigheid enigszins beïnvloed. Bovendien ben je meer kosten kwijt aan een influencer omdat je niet enkel voor de contentcreatie betaald, maar ook voor hun bereik en de verspreiding van de content op hun eigen kanalen.
Wat betekent dit onderscheid tussen UGC en influencer marketing voor jouw bedrijf? Heb je liever authentieke content die voortkomt uit echte interacties met jouw merk, of investeer je liever in het bereik die een influencer kan bieden? Hoe waardevol is geloofwaardigheid voor jou in de wereld van digitale marketing?
Voordelen van UGC
UGC kan ook wel gezien worden als de moderne variant van mond-op-mondreclame. Mond-op-mondreclame is de meest doeltreffende online marketing methode omdat mensen veel vertrouwen hechten aan de aanbevelingen van andere. Het is dus belangrijk om UGC te zien als de digitale uitvoering hiervan.
86% van generatie Z en 81% van de milenial-kopers geeft aan eerder van webshops te kopen die gebruikers gegenereerde content weergeven. (Stackla, 2017)
Gebruikelijke platforms waarop waarop UGC kan worden gecreëerd en verspreid zijn: Instagram, TikTok, Pinterest, YouTube, Wikipedia, Twitter, Facebook, Spotify, SoundCloud en Deezer.
UGC creëert vertrouwen, het kost het weinig, het versterkt de klantenbinding en het vergroot jouw bereik.
De cijfers liegen er niet om:
- 86% van de consumenten vindt authenticiteit cruciaal bij het maken van aankoopbeslissingen. (Stackla)
- 66% van de consumenten heeft vertrouwen in reviews van andere klanten. (Nielsen)
- UGC leidt tot 29% hogere conversiepercentages in vergelijking met campagnes of websites zonder UGC (Everyone Social, 2021).
- UGC resulteert in 50% lagere kosten per klik dan traditionele productvideo's (Everyone Social, 2021).
- UGC leidt tot een hoger doorklikpercentage van 78% bij e-mailmarketing (Affde, 2021)
Hoe kan ik ermee aan de slag?
Maar hoe kom ik nu aan UGC? En hoe werkt het om met een UGC creator te werken? We helpen je op weg met deze 5 stappen voor het uitstippelen van een effectieve strategie.
- Doelstellingen bepalen
Identificeer duidelijke doelen voor je UGC-strategie. Wil je bijvoorbeeld de merkbekendheid vergroten, de betrokkenheid verbeteren of nieuwe klanten aantrekken? Het is belangrijk om te weten wat je wil bereiken zodat je achteraf je succes kan meten. - Ken je doelgroep en bepaal je kanalen
Als je je doelgroep hebt bepaald, dan kan je de kanalen kiezen die daarop aansluit. Er bestaan veel social media kanalen en elk kanaal is anders. Het is belangrijk om de kanalen te kiezen die passen bij jouw merk en doelgroep want dit zijn de kanalen waar jij uiteindelijk de content op gaat plaatsen en delen. - Kies een type content
Er zijn verschillende soorten manieren mogelijk om je gebruikers content te laten generen. Bijvoorbeeld wedstrijden, tekst, beoordelingen, hashtags, selfies, foto’s, stories of reels. - Analyseer en meet
Het is vanzelfsprekend dat je wilt nagaan of je strategie voor user-generated content effectief is. Dit kun je weten door de impact en gegevens te meten. Belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) zoals de betrokkenheidsgraad, conversies, verkoopcijfers, contactaanvragen, organisch bereik en het aantal nieuwe volgers bieden waardevolle inzichten om het succes van je strategie te beoordelen. - Toon betrokkenheid en waardering
Laat zien dat je waarde hecht aan de bijdragen van je gemeenschap door actief te reageren op UGC. Deel, like en reageer op de content van gebruikers. Dit toont betrokkenheid en stimuleert anderen om ook deel te nemen.
De toekomst
Naarmate we naar de toekomst kijken, is het duidelijk dat UGC niet slechts een voorbijgaande trend is, maar eerder een blijvende verandering in de manier waarop we online communiceren en creëren. Deze digitale samensmelting van individuele stemmen belooft nieuwe mogelijkheden te onthullen, waarbij de invloed van authenticiteit en gemeenschap gerichtheid de koers van onze digitale reis in de komende jaren blijvend zal bepalen.
Meer weten over hoe je UGC kunt toepassen in jouw organisatie? Stuur ons een berichtje. We denken graag met je mee! https://justleanne.nl/contact/
Geschreven door: Inter Content Creator
Roos van der Meijden
Roos is enthousiaste tweedejaarsstudent Commerciële economie aan de Haagse Hogeschool, gespecialiseerd in creatieve business. Ik hou me bezig met de online aanwezigheid van de agency zelf en ben ook betrokken met projecten voor onze stralers.