Instagram Impact

Maak kennis met…

Instagram, één van de populairste social media platformen. Het is ontworpen om gebruikers foto’s en video’s te laten delen met hun volgers. Het werd gelanceerd in 2010 en staat inmiddels in de top 5 van social media platformen die het meest zijn gegroeid in gebruik. Het platform kent in 2024, 240.000 meer gebruikers dan in het jaar ervoor en is dus met 5% gegroeid (Newcom). Je weet het waarschijnlijk al, maar op Instagram kun je je creativiteit uiten door middel van visuele content en het biedt verschillende functies om foto’s en video’s te bewerken en te delen!

Instagram features

Deze creativiteit kan worden gedeeld via de vele diverse functies die Instagram biedt. Het zijn er veel dus we hebben het even voor je op een rijtje gezet: 

Feed: foto’s en video’s worden gedeeld op de feed, die zichtbaar is voor al je volgers. De feed toont de meest recente berichten van de accounts die je volgt.

Stories: Instagram stories zijn tijdelijke foto’s en video’s die na 24 uur verdwijnen. In je stories kun je onder andere stickers, tekst, muziek en tekeningen toevoegen.

Hoogtepunten: stories kun je samenbundelen en uitlichten in hoogtepunten. Super leuke functie!

Live: hiermee kun je live video-uitzendingen starten en met je volgers communiceren in realtime. Het is een stralende manier om direct in contact te komen met je volgers, vragen te beantwoorden, evenementen te delen, of gewoon een kijkje te geven in je dagelijks leven.

Reels: een functie voor het maken en delen van video’s. Reels zijn tegenwoordig erg populair en dus een goede manier om je account te boosten!

Verkenpagina: hiermee kun je nieuwe content ontdekken op basis van je persoonlijke interesses. Het omvat trending berichten, video’s en foto’s, evenals content aanbevolen op basis van je zoekgeschiedenis en interacties. Dit is de pagina waar je urenlang op kan blijven scrollen, herkenbaar?

Direct messages: beter bekend als DM. Via DM kun je privéberichten sturen naar andere gebruikers, foto’s en video’s delen en groepschats starten. Handig hè! 

Inzamelingsacties: Instagram biedt gebruikers de mogelijkheid om inzamelingsacties te starten voor non-profitorganisaties via een functie genaamd “donaties”.

De volgers van Instagram

Instagram wordt gebruikt door een grote community. Het platform is namelijk erg populair onder jongeren en jongvolwassenen. Toch is Instagram ook gegroeid in populariteit onder oudere leeftijdsgroepen. Steeds meer mensen boven de 55 jaar maken ook gebruik van het platform. Kortom Instagram kent elke leeftijdscategorie!

Stralende strategie

Het effectief gebruiken van Instagram vereist niet alleen een basisbegrip van de functies, maar ook een strategische aanpak. Want ‘hoe kan ik Instagram dan het beste gebruiken?’, zal je je nu misschien afvragen. Nou bij deze! We delen een aantal tip en tricks met je zodat je het maximale uit dit platform kan halen. Lees snel verder!

  • Contentstrategie: eerder benoemden we de functies van Instagram, bepaal nu welke soorten content je kiest om te delen. Houd bij deze keuze je tone of voice en merkidentiteit in je achterhoofd!
  • Doelgroep: bepaal je doelgroep en stem je content af op wat je doelgroep aanspreekt.
  • Consistentie: houd een consistente aanwezigheid op Instagram. Post regelmatig en zorg voor een consistente stijl in al je posts!
  • Engagement: reageer op opmerkingen, stel vragen aan je volgers en betrek ze bij je content. Actief engagement kan de betrokkenheid vergroten, en dat is wat je wilt! Toch?
  • Hashtags strategisch inzetten. Hier hebben we eerder een blog over geschreven. Benieuwd? Lees hier!

Reminder!

Instagram is hét platform voor jouw visuele identiteit. Maar met zoveel functies kan het soms lastig zijn om het overzicht te bewaren en zullen sommige dingen naar de achtergrond verschuiven. Er valt namelijk veel meer uit Instagram te halen dan je nu misschien denkt! Daarom delen we nog een paar reminders met je.

Dé stralende driehoek

We zijn bijna klaar! Nu de Instagram journey je helemaal duidelijk is, is het nog belangrijker dat het in verbinding staat met je andere online kanalen. Dit betekent dat naast alle onderdelen van je Instagram-profiel (van je bio tot je posts en zelfs je interacties) met elkaar moet samenhangen, ook de rest van je online aanwezigheid naadloos op elkaar moeten aansluiten. Inclusief je website en andere sociale mediakanalen. Stuur bijvoorbeeld je volgers naar je website of andere platforms door gebruik te maken van de link in je bio en door call-to-action in je stories. Zo creëer je een ijzersterke stralende driehoek!

Just contact us!

Heb je specifieke vragen over dit ‘huge’ platform? Dat is begrijpelijk! Aarzel niet om ons een berichtje te sturen. Wij helpen je graag uit de brand!

Geschreven door: Inter Content Creator

Roos van der Meijden

Roos is enthousiaste tweedejaarsstudent Commerciële economie aan de Haagse Hogeschool, gespecialiseerd in creatieve business. Ik hou me bezig met de online aanwezigheid van de agency zelf en ben ook betrokken met projecten voor onze stralers.

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Pinterest
Reddit

Meer lezen?

Social media
roos

Instagram Impact

Maak kennis met… Instagram, één van de populairste social media platformen. Het is ontworpen om gebruikers foto’s en video’s te laten delen met hun volgers.

Lees verder
Social media
roos

Een doordachte hashtag strategie is tegenwoordig een must!

In de social media wereld die steeds sneller draait is Instagram een belangrijk platform voor je online zichtbaarheid en branding. Één van de meest effectieve tools om je content onder de aandacht te brengen en je bereik te vergroten, zijn hashtags. Ze vliegen je soms om de oren, maar wist je dat een doordachte hashtag strategie je veel kan opleveren? In deze blog gaan we dieper in op het belang van hashtags op Instagram, delen we do’s en don’ts en vertellen we hoe jij optimaal kan stralen door gebruik te maken van de juiste hashtags. Lees snel verder!

Lees verder
Online wereld
roos

Online stralen tijdens de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur en het is begrijpelijk dat je in deze periode minder tijd hebt om je bezig te houden met je gebruikelijke social media-activiteiten. Terwijl je aan het genieten bent van de heerlijke kerstdiners en glazen champagne kan het onderhouden van je online aanwezigheid soms naar de achtergrond verschuiven. Toch is het van groot belang om juist tijdens deze feestelijke tijd verbonden te blijven met je online community en je merk op een juiste manier uit te stralen!

Lees verder
Online wereld
Leanne

Verschil tussen online- en social media agency

Je ziet het vaak voorbij komen, de social media agencies vliegen je om de oren. Eigenlijk best onduidelijk, want wat maakt een social media agency nu anders dan een online agency? Een online agency en een social media agency is namelijk iets wat vaak als hetzelfde wordt gezien, dit is echter niet zo. JustLeanne positioneert zich als een online agency. Dit betekent dat wij verder kijken dan social media, we kijken namelijk naar de gehele online wereld van de klant. Laten we eens dieper ingaan op het onderscheid tussen deze twee termen.

Lees verder
Online wereld
Leanne

Wat is een holistische denkwijze?

JustLeanne is een online agency met een holistische denkwijze. Wat holistisch precies is? Wij kijken naar het geheel! Dat betekent dat wij verder kijken dan alleen social media, wij zorgen namelijk voor een ijzersterke gehele online zichtbaarheid. Welk platform je ook kunt bedenken, wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf daar kan stralen. Lees snel verder voor meer informatie over holistisch denken!

Lees verder
Trends
roos

UGC: User Generated Content

In de dynamische digitale samenleving waarin we leven, heeft de opkomst van User Generated Content (UGC) geleid tot een verandering in de manier waarop mensen online communiceren, delen en samenwerken. Het is begonnen met individuele gebruikers die spontaan iets delen over een bepaald merk/bedrijf. Maar uitgegroeid tot een krachtige beweging dat de digitale ervaring transformeert en nieuwe aspecten toevoegt aan de manier waarop we communiceren, delen en creëren. Maar wat houdt UGC nu precies in, welk effect heeft het op bedrijven, wat zijn de voordelen ervan en hoe ziet de toekomst van UGC eruit? Daar gaan we in deze blog dieper op in, dus lees snel verder!

Lees verder

Geef een reactie