De feestdagen staan voor de deur en het is begrijpelijk dat je in deze periode minder tijd hebt om je bezig te houden met je gebruikelijke social media-activiteiten. Terwijl je aan het genieten bent van de heerlijke kerstdiners en glazen champagne kan het onderhouden van je online aanwezigheid soms naar de achtergrond verschuiven. Toch is het van groot belang om juist tijdens deze feestelijke tijd verbonden te blijven met je online community en je merk op een juiste manier uit te stralen!
Stralende tips
Als je nog niet begonnen bent met het voorbereiden van je online zichtbaarheid, no worries en lees snel verder! Voor degenen die nog wat last-minute inspiratie zoeken, delen we een aantal handige tips met je om tijdens de laatste dagen van het jaar en de start van het nieuwe jaar online te stralen!
- Creëer aantrekkelijke en feestelijke visuele content zoals afbeeldingen, graphics en video's die passen bij de feestdagen sfeer.
- Schrijf blogs met een feestelijk tintje. Dit kunnen tips zijn, hacks, of relevante informatie die waardevol is voor jouw doelgroep tijdens de feestperiode.
- Start interactieve campagnes op social media, zoals polls, winacties of deel-en-winwedstrijden die de betrokkenheid zullen stimuleren.
- Lanceer speciale aanbiedingen en promoties die exclusief zijn voor de feestperiode. Communiceer deze aanbiedingen duidelijk op alle kanalen.
- Geef je nieuwsbrieven een feestelijk tintje. Voeg bijvoorbeeld exclusieve aanbiedingen toe, deel feestelijke inhoud en bedank je klanten voor het afgelopen jaar.
- vertel verhalen rond de feestdagen. Dit kunnen succesverhalen zijn van het afgelopen jaar, reflecties op prestaties, of zelfs persoonlijke verhalen van het team. Storytelling is iets wat erg aanslaat bij de meest waardevolle klant.
- Werk samen met andere bedrijven of influencers voor gezamenlijke feestelijke campagnes. Dit kan je bereik namelijk vergroten!
- Bied exclusieve inhoud aan die alleen beschikbaar is tijdens de feestdagen. Dit kan bijvoorbeeld een speciale video zijn, een e-boek of kortingscodes.
- Durf anders te zijn! Als iedereen de traditionele route kiest, overweeg dan juist om iets te doen dat net een tikkie anders is. Je wilt namelijk niet wegvallen tussen alle aanwezige content, toch?
Hoe feestelijk je ook wordt, blijf wel trouw aan je merkidentiteit. Consistentie in je merkboodschap is essentieel voor herkenning en vertrouwen. Houd tijdens het schrijven van je content de volgende tips in je achterhoofd:
- Zorg ervoor dat alle feestelijke content past bij de unieke branding van jouw bedrijf. Gebruik dezelfde kleuren, lettertypen en stijl die je doorgaans hanteert.
- Personaliseer je boodschappen zoveel mogelijk. Klanten waarderen het als ze het gevoel hebben dat de inhoud speciaal voor hen is gemaakt.
- Wees authentiek in je communicatie. Laat de menselijke kant van je bedrijf zien en deel op een oprechte manier je bezigheden tijdens de feestdagen.
Onderscheiden van concurrenten
Na al deze tips blijft er één ding het belangrijkste: blijf dicht bij jezelf. In de online wereld wordt namelijk veel dezelfde content geplaatst en daarom is het belangrijk om je te onderscheiden van anderen.
Dit doe je door dicht bij je vastgestelde tone-of-voice te blijven zodat je teksten passen bij jouw identiteit, een duidelijke huisstijl te gebruiken en consistent te zijn in je gebruik van beeld.
Werk aan de winkel!
Naast dat we het belangrijk vinden om te genieten tijdens de feestdagen, is het ook een kans om je online aanwezigheid te versterken en te connecten met je online community. Dus hup aan de slag!
Wij wensen je een schitterend einde van het jaar en een stralend nieuw begin. Dit is namelijk hét moment om te gaan stralen! Weet je niet hoe? Neem dan hier een kijkje of kom eens gezellig langs op de koffie.
Geschreven door: Inter Content Creator
Roos van der Meijden
Roos is enthousiaste tweedejaarsstudent Commerciële economie aan de Haagse Hogeschool, gespecialiseerd in creatieve business. Ik hou me bezig met de online aanwezigheid van de agency zelf en ben ook betrokken met projecten voor onze stralers.