Een doordachte hashtag strategie is tegenwoordig een must!

In de social media wereld die steeds sneller draait is Instagram een belangrijk platform voor je online zichtbaarheid en branding. Één van de meest effectieve tools om je content onder de aandacht te brengen en je bereik te vergroten, zijn hashtags. Ze vliegen je soms om de oren, maar wist je dat een doordachte hashtag strategie je veel kan opleveren? In deze blog gaan we dieper in op het belang van hashtags op Instagram, delen we do’s en don’ts en vertellen we hoe jij optimaal kan stralen door gebruik te maken van de juiste hashtags. Lees snel verder!

Dit zijn dé redenen om hashtags te gebruiken!

Het gebruik van hashtags kan verschillende voordelen hebben, afhankelijk van het platform waarop ze worden gebruikt. Hier zijn enkele belangrijke redenen waarom hashtags relevant en belangrijk kunnen zijn op Instagram: 

  1. Hashtags zijn bedoeld om content te categoriseren. Zo kun je gemakkelijk naar bepaalde onderwerpen zoeken.
  2. Het vergroot je zichtbaarheid! Door relevante en trending hashtags te gebruiken, vergroot je de kans dat jouw content wordt ontdekt door mensen die geïnteresseerd zijn in vergelijkbare onderwerpen. Dit is je doel, toch?
  3. Hashtags stellen je in staat om deel te nemen aan bredere gesprekken en trends, waardoor je jouw bereik kunt vergroten en de betrokkenheid bij je posts kunt stimuleren.
  4. Het gebruik van niche-specifieke hashtags helpt bij het aantrekken van een doelgerichte community die meer geneigd is om geïnteresseerd te zijn in jouw content.

De kracht van diverse hashtags

Hashtags kunnen, gebaseerd op hun doel en gebruik, in diverse categorieën worden ingedeeld. We hebben de meest voorkomende categorieën met een korte uitleg voor je op een rijtje gezet! Ontdek en leer!

  • Niche-specifieke hashtags

Dit zijn specifieke hashtags gericht op een bepaalde niche, industrie of interessegebied. Als je een specifieke doelgroep wilt bereiken en je content gerichter wilt maken. Dit zijn vaak hashtags die mensen volgen, ze zien de post dan voorbij komen op hun voor jou/explore pagina en op deze manier vergroot je je bereik. Heb je hier ooit aan gedacht?

Bijvoorbeeld: Als je in de fitnessbranche zit, gebruik dan #healthyliving, #fitlife, #gymgoals, #trainhard

  • Generieke hashtags

Dit zijn algemene hashtags die veel worden gebruikt en breed toepasbaar zijn. Deze hashtags heb je vast en zeker al een keer gebruikt!

Bijvoorbeeld: #fashion, #wine, #love, #reel

  • Seizoensgebonden hashtags 

Dit zijn hashtags die gerelateerd zijn aan specifieke seizoenen, feestdagen of evenementen. Bijvoorbeeld: #summervibes, #holidaycheer, #lenteindelucht, #oudennieuw

  • Acroniem hashtags

Dit zijn hashtags die bestaat uit de beginletters van een specifieke zin of boodschap. Het idee is om een compacte en gemakkelijk te onthouden hashtag te creëren die de kern van een concept samenvat. De volgende voorbeelden komen je vast bekend voor!

Bijvoorbeeld: #tbt, #ootd, #fomo, #wiw

  • Community hashtags

Dit zijn hashtags die worden gebruikt om deel uit te maken van een specifieke online gemeenschap of discussie. 

Bijvoorbeeld: #booklovers, #traveltribe, #momlife, #ecowarriors

  • Locatiegebonden hashtags

Dit zijn hashtags die op een specifieke locatie zijn gericht. Het vergroot je lokale zichtbaarheid en spreekt een regionaal publiek aan.

Bijvoorbeeld: #nycfoodie, #rotterdam, #jordaan, #rijksmuseum

  • Campagne hashtags

Dit zijn hashtags die specifiek worden gemaakt voor een marketingcampagne of promotie. Bijvoorbeeld: #summersale, #newintown, #savethedate, #kortingknallers

  • Branded hashtags

Dit zijn unieke hashtags die specifiek zijn voor een merk of bedrijf. Het helpt bij het opbouwen van een consistente merkidentiteit en dient als een community-builder voor jouw volgers. De volgende hashtags herken je sowieso!

Bijvoorbeeld: #justdoit voor Nike, #givesyouwings voor Red Bull, #shareacoke voor Coca-Cola, #offthewall voor Vans

Do’s en don’ts: dit moet je weten!

Lees snel verder om te ontdekken wat jij moet doen om je Instagram-game te verbeteren en welke ‘no go’s’ je moet vermijden als het gaat om het gebruik van hashtags op Instagram!

Do’s

  1. Update je hashtags zodat je niet achterblijft op de laatste trends. Probeer bijvoorbeeld elk kwartaal of seizoen nieuwe, relevante hashtags toe te voegen. 
  2. Gebruik hashtags in je story: wist je dat je naast hashtags in je posts ook hashtags in je stories kunt verwerken?
  3. Probeer uit wat werkt voor jouw kanaal: Instagram is een dynamisch platform en wat vandaag werkt, kan morgen anders zijn. Experimenteer daarom wat het beste aanslaat bij jouw volgers. Analyseer de resultaten en pas je strategie aan voor een grotere impact.
  4. Combineer hashtags: we hebben het eerder gehad over de verschillende hashtags en in plaats 1 soort te kiezen werkt het het beste om de diverse hashtags samen te voegen. Het combineren van niche-specifieke en generieke hashtags werkt bijvoorbeeld goed, hier komen we later in de blog op terug!

 

Don’ts 

  1. Beperk je niet alleen tot korte hashtags. Te veel algemene, korte hashtags laten je bericht verdrinken in een overvloed aan vergelijkbare content. Voeg ook langere en meer specifieke hashtags toe om je bericht gerichter te maken en je te onderscheiden van de rest.
  2. Vermijd het gebruik van hashtags die niet gerelateerd zijn aan je inhoud. Dit kan leiden tot verwarring bij je volgers en het kan je geloofwaardigheid schaden. Dit wil je voorkomen, toch?
  3. Voorkom dat je een lange tijd geen hashtags gebruikt: een lange periode zonder hashtags kan ertoe leiden dat je content minder wordt opgemerkt door het algoritme en je volgers.
  4. Hergebruik niet continu dezelfde set hashtags. Dit kan leiden tot een afname in betrokkenheid en kan zelfs door het Instagram-algoritme worden opgemerkt als een vorm van spam.

In de post of in de comments?

Het plaatsen van hashtags in de post zelf of in de comments op Instagram kan verschillende effecten hebben op de zichtbaarheid en betrokkenheid van je bericht. Als je wilt weten waar je het beste de hashtags kunt plaatsen, moet je eerst weten wat je doel is. Hier zijn enkele andere overwegingen:

Hashtags in de post:

  • Het plaatsen van hashtags in de post maakt ze meteen zichtbaar voor iedereen die je bericht bekijkt.
  • Ze kunnen direct bijdragen aan de zichtbaarheid van je bericht in de zoekresultaten van die specifieke hashtags.
  • Het plaatsen van hashtags kan het uiterlijk van je onderschrift echter beïnvloeden, vooral als je veel hashtags gebruikt.
  • Onzichtbare hashtags → op deze manier verberg je hashtags in je post. Na je geschreven caption klik je een aantal keer op enter waardoor de hashtags helemaal onderaan komen te staan en ze dus niet opvallen.

Hashtags in de comments:

  • Het plaatsen van hashtags in de reacties kan je onderschrift schoon houden en visueel aantrekkelijker maken.
  • Het kan nuttig zijn als je veel hashtags wilt gebruiken zonder dat ze meteen zichtbaar zijn voor je volgers.
  • Houd er rekening mee dat de zichtbaarheid van je bericht in de zoekresultaten wordt beïnvloed zodra je de hashtags plaatst.

Bewezen is dat in de praktijk het volgende het beste werkt:

  • Plaats onzichtbare hashtags in het bericht als het Instagramprofiel minder dan 100.000 volgers heeft.
  • Boven de 100.000 volgers? Plaats dan zichtbare hashtags in de eerste reactie in de comments.

Over het algemeen beveelt Instagram aan om hashtags in de post zelf te plaatsen voor maximale zichtbaarheid. Echter, kan het een persoonlijke voorkeur zijn of is het afhankelijk van het visuele ontwerp van je bericht waardoor je hashtags liever in de comments neerzet. Er is geen verkeerde keuze, het ligt aan wat jij belangrijk vindt en wat voor jou werkt. 

De meest effectieve hashtag strategie van dit moment

‘Maar wat is dan nu de beste strategie?’, zal je je wellicht afvragen. Tegenwoordig gaan de meeste posts viral door een balans in het gebruik van hashtags. Een evenwicht tussen ‘niet te veel’ en ‘niet te weinig’. Het ideale aantal hashtags om in te zetten ligt daarom rond de 7 tot 8. Deze strategie maximaliseert de zichtbaarheid van je bericht zonder dat het als overweldigend of als spam wordt ervaren.

Een effectieve aanpak is om twee generieke hashtags te kiezen, waarmee je een breder publiek aanspreekt, terwijl de overige 5 tot 6 hashtags specifiek gericht zijn op jouw niche. De generieke hashtags helpen je om je bericht op te laten vallen in populaire zoekopdrachten, terwijl de niche-specifieke hashtags ervoor zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt.

Deze hashtag strategie vergroot niet alleen de kans op een grote zichtbaarheid, maar helpt ook om jouw content te verbinden met mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. 

Happy hashtagging!

 

Nu je bekend bent met de essentiële tips voor het effectief gebruiken van hashtags op Instagram, is het tijd om het zelf uit te proberen! Zet de eerste stap naar een stralende hashtag strategie door te experimenteren met verschillende combinaties en het observeren van de resultaten. 

Onthoud dat succes op social media vaak een dynamisch proces is, dus wees niet bang om regelmatig te experimenteren en bij te schaven waar nodig!

Vragen? Stuur ons gerust een berichtje! Happy hashtagging!

Geschreven door: Inter Content Creator

Roos van der Meijden

Roos is enthousiaste tweedejaarsstudent Commerciële economie aan de Haagse Hogeschool, gespecialiseerd in creatieve business. Ik hou me bezig met de online aanwezigheid van de agency zelf en ben ook betrokken met projecten voor onze stralers.

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Pinterest
Reddit

Meer lezen?

Social media
roos

Instagram Impact

Maak kennis met… Instagram, één van de populairste social media platformen. Het is ontworpen om gebruikers foto’s en video’s te laten delen met hun volgers.

Lees verder
Social media
roos

Een doordachte hashtag strategie is tegenwoordig een must!

In de social media wereld die steeds sneller draait is Instagram een belangrijk platform voor je online zichtbaarheid en branding. Één van de meest effectieve tools om je content onder de aandacht te brengen en je bereik te vergroten, zijn hashtags. Ze vliegen je soms om de oren, maar wist je dat een doordachte hashtag strategie je veel kan opleveren? In deze blog gaan we dieper in op het belang van hashtags op Instagram, delen we do’s en don’ts en vertellen we hoe jij optimaal kan stralen door gebruik te maken van de juiste hashtags. Lees snel verder!

Lees verder
Online wereld
roos

Online stralen tijdens de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur en het is begrijpelijk dat je in deze periode minder tijd hebt om je bezig te houden met je gebruikelijke social media-activiteiten. Terwijl je aan het genieten bent van de heerlijke kerstdiners en glazen champagne kan het onderhouden van je online aanwezigheid soms naar de achtergrond verschuiven. Toch is het van groot belang om juist tijdens deze feestelijke tijd verbonden te blijven met je online community en je merk op een juiste manier uit te stralen!

Lees verder
Online wereld
Leanne

Verschil tussen online- en social media agency

Je ziet het vaak voorbij komen, de social media agencies vliegen je om de oren. Eigenlijk best onduidelijk, want wat maakt een social media agency nu anders dan een online agency? Een online agency en een social media agency is namelijk iets wat vaak als hetzelfde wordt gezien, dit is echter niet zo. JustLeanne positioneert zich als een online agency. Dit betekent dat wij verder kijken dan social media, we kijken namelijk naar de gehele online wereld van de klant. Laten we eens dieper ingaan op het onderscheid tussen deze twee termen.

Lees verder
Online wereld
Leanne

Wat is een holistische denkwijze?

JustLeanne is een online agency met een holistische denkwijze. Wat holistisch precies is? Wij kijken naar het geheel! Dat betekent dat wij verder kijken dan alleen social media, wij zorgen namelijk voor een ijzersterke gehele online zichtbaarheid. Welk platform je ook kunt bedenken, wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf daar kan stralen. Lees snel verder voor meer informatie over holistisch denken!

Lees verder
Trends
roos

UGC: User Generated Content

In de dynamische digitale samenleving waarin we leven, heeft de opkomst van User Generated Content (UGC) geleid tot een verandering in de manier waarop mensen online communiceren, delen en samenwerken. Het is begonnen met individuele gebruikers die spontaan iets delen over een bepaald merk/bedrijf. Maar uitgegroeid tot een krachtige beweging dat de digitale ervaring transformeert en nieuwe aspecten toevoegt aan de manier waarop we communiceren, delen en creëren. Maar wat houdt UGC nu precies in, welk effect heeft het op bedrijven, wat zijn de voordelen ervan en hoe ziet de toekomst van UGC eruit? Daar gaan we in deze blog dieper op in, dus lees snel verder!

Lees verder

Geef een reactie