Dé visuele zoekmachine
Pinterest, het is meer dan alleen maar een platform met afbeeldingen. Het is een visuele zoekmachine waar gebruikers ideeën kunnen delen en inspiratie kunnen vinden zoals recepten, diy’s, interieurontwerpen, mode en nog veel meer!
Op Pinterest draait alles om het ontdekken en bewaren van ideeën in de vorm van visuele bladwijzers, beter bekend als ‘pins’. Door je pins te organiseren op een thema kun je ze altijd gemakkelijk terugvinden. Met miljarden pins op Pinterest is er altijd wel iets waarmee je inspiratie kunt opdoen en natuurlijk is het ook mogelijk om zelf stralende pins te creëren, aan de slag dus!
De volgers van Pinterest
Het publiek van Pinterest is divers en wereldwijd. Maandelijks gebruiken meer dan 482 miljoen mensen Pinterest. Ook in Nederland blijft het platform groeien, in 2024 is het aantal gebruikers namelijk met 12% gestegen in vergelijking tot het jaar ervoor (Newcom). Dit zijn 100.000 nieuwe users! Het omvat mensen van alle leeftijden, interesses en achtergronden, maar er zijn wel enkele trends te zien. Over het algemeen trekt Pinterest voornamelijk een vrouwelijk publiek aan, hoewel het aantal mannelijke gebruikers ook langzaam aan het groeien is. Het platform is populair bij mensen die op zoek zijn naar creatieve inspiratie, zoals hobbyisten, doe-het-zelvers, thuiskoks, interieurontwerpers, mode-enthousiastelingen en nog veel meer.
Pinterest features
Maar wat is er dan allemaal mogelijk op Pinterest? We vatten de belangrijkste functies voor je samen dus lees snel verder!
Pins en borden: je kunt afbeeldingen en video’s van het platform opslaan als pins op je zelf gecreëerde borden. Deze pins kunnen vervolgens worden georganiseerd op verschillende borden op basis van thema’s of interesses. Leuk hè!
Zoeken en ontdekken: de zoekfunctie van Pinterest stelt je in staat om te zoeken naar specifieke onderwerpen, trends en ideeën. Het platform biedt ook een gepersonaliseerde ontdekkingsfeed op basis van je interesses en de pins die ze hebben opgeslagen.
Shoppen: Pinterest dient ook als een platform voor e-commerce, waar je producten kunt ontdekken, opslaan en kopen via “shop the look” en “buyable pins”.
Creatieve tools: Pinterest biedt verschillende creatieve tools, zoals ‘lens’, waarmee je foto’s kunnen maken van objecten in de echte wereld en vergelijkbare pins kunt ontdekken. Maar ook ‘idee pins’, waarmee je meeslepende verhalen kunt vertellen inclusief afbeeldingen, video’s en tekst.
Analyse en inzichten: net zoals vele andere platformen biedt ook Pinterest bedrijven en content creators toegang tot analyse- en inzichtentools waarmee je de prestaties van je pins en prikborden kunt volgen. Je kunt inzicht krijgen in het bereik, de betrokkenheid en de impact van je content op Pinterest.
Pinterest voor bedrijven
Wist je dat pinterest speciaal kan worden ingezet voor bedrijven? Het biedt bedrijven namelijk een uniek platform om hun merk te promoten, verkeer naar hun website te leiden, producten te verkopen en betrokkenheid bij hun doelgroep op te bouwen. En dit wil je bereiken, toch? Daarom vertellen we hieronder kort maar krachtig hoe je het optimale resultaat haalt uit je bedrijfsaccount. Ontdek het snel!
- Maak een zakelijk Pinterest account aan. Logisch 😉
- Creëer goed vindbare borden (begin met maximaal 10) door er echte categorieën van te maken. Niet iedere productgroep hoeft een bprd te hebben: probeer conceptueel te denken. Als voorbeeld een interieur webshop. Passende borden zouden dan ‘keuken & eten’ en ‘sanitair & badkamer’ kunnen zijn, maar ook ‘evenementen’ of ‘how-to’s’ zijn stralende opties!
- Zorg voor relevante pins op je borden. Een bord zonder passende content zorgt ervoor dat gebruikers binnen no-time afhaken. Horen je pins in geen een bord thuis? Laat ze dan weg.
- Maak afbeeldingen op je account ‘pinnable’ en zorg voor de juiste omschrijving, met daarin belangrijke keywords. Zo kan je community je producten eenvoudig opslaan op hun bord.
- Zet Pinalytics op & koppel je Google Analytics hieraan. Pinalytics geeft interessante statistieken op het platform zelf weer en Google Analytics volgt de eventuele bezoeken aan jouw website.
- Blijf up-to-date van de laatste Pinterest trends. Voor het bepalen van de keywords en de namen van je bord is het belangrijk om de trends bij te houden. Dit kan super makkelijk op deze website!
- Re-pin toffe content van anderen. Begin met regelmatig pinnen. In tegenstelling tot andere platforms, waar te veel berichten leiden tot spam bij het publiek, moedigt Pinterest juist aan om regelmatig pins te delen. Streef ernaar om 10-30 nieuwe pins per dag te pinnen, verspreid ze over de dag in plaats van ze allemaal tegelijk te posten. Vergeet niet dat niet al deze pins originele content hoeven te zijn. Je kunt pinnen van andere gebruikers, wat ook kan helpen om de betrokkenheid te vergroten!
- Analyseer en optimaliseer je resultaten. Gebruik de inzichten die je krijgt van Pinalytics en Google Analytics om te begrijpen welke pins en borden goed presteren en pas je strategie dienovereenkomstig aan. Blijf experimenteren en leren van wat werkt en wat niet.
Volg deze stappen en haal het maximale uit je Pinterest account! Happy pinning!
De driehoek
We zijn bijna klaar! Nu de Pinterest journey je helemaal duidelijk is, is het nog belangrijker dat het in verbinding staat met je andere online kanalen. Dit betekent dat naast alle onderdelen van je Pinterest-profiel met elkaar moet samenhangen, ook de rest van je online aanwezigheid naadloos op elkaar moeten aansluiten. Inclusief je website en andere sociale mediakanalen. Stuur bijvoorbeeld je volgers naar je website of andere platforms door gebruik te maken van de linkjes en call-to-actions. Zo creëer je een ijzersterke stralende driehoek!
Just contact us!
Heb je nog een brandende vraag waar we nog geen antwoord op hebben gegeven? Aarzel niet om ons een berichtje te sturen! Let’s talk!