Online blijven stralen in 2025

Het nieuwe jaar staat voor de deur, dus hopelijk ben je er klaar voor! Waarschijnlijk heb je jouw dienst/product en doelen al helemaal gereed voor 2025, maar sluit jouw online wereld hier ook op aan? Heb jij al nagedacht over hoe je het komende jaar in contact komt met jouw meest waardevolle klant? Zo niet, of kan het nog beter, lees dan snel verder!

Bij JustLeanne hebben we inmiddels 90+ bedrijven online vertegenwoordigd, die we allemaal als ‘part of the team’ hebben mogen meemaken. Dat betekent dat we iedere organisatie van dichtbij hebben geobserveerd. Wij kijken graag naar de dingen die goed gaan bij een bedrijf of merk, maar ook naar de kansen. Om jou niet dezelfde fouten te laten maken of juist dat extra duwtje in de rug te geven, hebben we zes handvatten voor je op een rijtje gezet. Als je dit in 2025 vasthoudt, leidt dit gegarandeerd tot succesvolle resultaten, online en offline! 

Zes tips om te blijven stralen in 2025:

  1. Optimaliseer jouw holistische driehoek. Om jouw offline en online wereld in balans te krijgen, is het belangrijk om te kijken naar drie elementen die samen jouw organisatie omvatten. Het begint bij jouw unieke identiteit. Weet jij glashelder uit te leggen waar jouw organisatie voor staat? Die identiteit staat in verbinding met jouw aanbod, dat kan een dienst of product zijn, en jouw online en offline wereld. Zorg ervoor dat je deze drie elementen voor jezelf en je collega’s duidelijk hebt, alleen dan weet je namelijk wat je kan en wil uitstralen. Wil je meer weten over deze holistische driehoek, hier leggen we het helemaal uit. 
  2. Bepaal jouw tone of voice. De grootste valkuil die wij tegenkomen bij bedrijven is het ontbreken van een duidelijke tone of voice. Voor jou spreekt de uitstraling van je merk misschien voor zich, maar dat betekent niet dat iedere werknemer dit aanvoelt. De klanten verwachten ook dat jij hen continu op dezelfde manier aanspreekt. Daarom raden wij aan om de tone of voice letterlijk op papier te zetten. Wat wil je uitstralen? Welke woorden passen daarbij? Spreek je vanuit wij of ik? Spreek je klanten aan met u of je? Denk hier goed over na, deel het met alle werknemers en straal het uit! 
  3. Start een nieuwsbrief. Vaste klanten wil je behouden en nieuwe klanten wil je aanzetten tot een aankoop. Beide kun je bereiken met een inspirerende nieuwsbrief. Met dit medium bereik je alleen mensen die al interesse toonden in jouw dienst of product en dus kun je hiermee helemaal losgaan. Deel actuele nieuwtjes over jouw bedrijf, zoals nieuwe smaken, edities o.i.d. en bied inspiratie door bijvoorbeeld sfeerbeelden te gebruiken of recepten te plaatsen. Daarnaast kun je de geïnteresseerde klanten doorverwijzen naar jouw socials, webshop of website. Bedenk ook welke frequentie voor jou haalbaar is. Heb je iedere maand genoeg te delen of werk je liever per kwartaal? 
  4. Durf anders te zijn. Als iedereen de traditionele route kiest, overweeg dan juist om iets te doen dat net een tikkie anders is. Bedenk goed wat bij jouw merk en identiteit past, want jouw klanten merken het wanneer je afwijkt van jouw unieke verhaal. Je wil niet wegvallen tussen alle aanwezige content, toch? ‘Hoe doe ik dat dan?’, horen we je denken. Makkelijk! Neem nu eindelijk eens de tijd om samen met een kleine club collega’s te brainstormen over welke content jullie zouden kunnen maken. Houd ook trends in de gaten, maar neem ze niet letterlijk over. Steek het in jouw unieke jasje, dat werkt beter! 
  5. Zorg voor interactie met jouw klant.  Interactie zorgt ervoor dat jouw volgers zich onderdeel voelen van een community. Ze zullen sneller trouw blijven aan jouw merk en zich door aankopen blijven verbinden. Je kunt dit ‘engagement’ genereren door bijvoorbeeld winacties te organiseren, inspiratieposts te plaatsen, stellingen te delen of vragen te stellen. Zo creëer je likes, comments, opgeslagen posts, doorgestuurde posts en stemmen op polls. Deze interactie is een belangrijke factor in het algoritme op verschillende sociale media en zal er dus voor zorgen dat jouw posts vaker bij  je volgers terechtkomen. 
  6. Laat je gezicht zien. Een duidelijke trend die we in het afgelopen jaar hebben herkend, is de populariteit van menselijkheid. Posts met foto’s en verhalen van eigenaren, werknemers en klanten (denk aan UGC-creators) scoren online vaak veel beter dan beelden en omschrijvingen van alleen een product of dienst. Die trend is natuurlijk ook zichtbaar onder zangers en andere bekende mensen, het gaat om de persoon, niet meer alleen om talent. Maak hier gebruik van door collega’s online aan je volgers voor te stellen, deel je eigen verhaal of wees degene die een product aanprijst. En uh… de klant ziet niet hoeveel takes je nodig had. 😉

Ben je geïnspireerd en wil je meteen aan de slag? Super! Weet je niet waar je zou moeten beginnen? Geen probleem, wij staan voor je klaar. Om jouw bedrijf of merk, hoe klein of hoe groot dan ook, te helpen, bieden we verschillende services aan. Van een online scan (inclusief advies en concrete actiepunten) tot het volledige online beheer van jouw bedrijf, het kan allemaal. Kom je snel een keer koffie drinken om de mogelijkheden samen te bespreken? Of kijk hier alvast wat we aanbieden en stuur ons een berichtje. 

Op naar een stralend 2025! 

Meer lezen?

Wij van JustLeanne Agency worden elke dag met onze neus op de feiten van sociale media gedrukt. Inmiddels hebben we op verschillende terreinen behoorlijk wat expertise opgebouwd, maar die kennis houden we liever niet alleen...

ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer) is een kunstmatige intelligentie (AI) technologie van OpenAI, dat op de markt te vinden is sinds 2020. Deze chatbot heeft de manier waarop bedrijven met klanten communiceren helemaal veranderd. Nu...

Tegenwoordig kent iedereen het platform. TikTok: met haar explosieve groei, creatieve content en invloed op de cultuur, heeft TikTok voor een grote, stralende verandering gezorgd in de manier waarop mensen worden geëntertaind en hun creativiteit...