Bepaal jouw tone of voice

Hoe bepaal je de unieke tone of voice van jouw merk?

Het bepalen van je tone of voice is essentieel voor het creëren van consistente, herkenbare en authentieke communicatie. Of je nu een vrolijke bloemenwinkel hebt of zakelijke ruimtes verhuurt, je bent een ondernemer die zich voor klanten kenbaar wil maken en het juiste publiek wil aantrekken. De manier waarop je je in de online wereld uit is hierop van grote invloed. Met de juiste tone of voice kun jij jouw onderneming onderscheiden van andere en het verschil maken. 

 

In deze blog laten we je met vijf praktische tips zien hoe jij jouw tone of voice op kunt stellen. Als je alle stappen hebt doorlopen staat op papier wat je met jouw unieke merkidentiteit wil uitstralen en hoe je dat kunt gaan doen. Nu kun je in contact komen met jouw meest waardevolle klant. Alleen zo kun je écht impact gaan maken. 

1. Bepaal jouw unieke identiteit 

Als je niet weet wie of wat je bent, hoe weet je dan wat je moet uitstralen? Precies, dat gaat niet. Ga weer even terug naar de kern van je onderneming. Bedenk waar je voor staat, wat je missie en visie zijn en wat de boodschap is die je mee wil geven aan jouw volgers. Zet helder op papier wat de toegevoegde waarde is van jouw bedrijf of merk. De conclusie van deze eerste stap zou moeten zijn: Dit is wie ik ben en wat ik wil uitstralen. 

2. Bepaal jouw meest waardevolle klant

Nu je jouw unieke merkidentiteit helder voor ogen hebt, is het tijd om te bedenken wie jouw meest waardevolle klant is. Dat is degene die al dan niet regelmatig aankopen zal doen, maar ook degene die jouw merk ondersteunt en kan laten groeien. Analyseer het klantenbestand dat je nu hebt: wie zijn ze, wat kopen ze precies en waarom kiezen ze voor jou en niet voor de concurrent? Deze analyse en duidelijke beschrijving van jouw meest waardevolle klant of gast stelt je in staat om te bedenken wat deze klant precies wil horen. Je tone of voice zal hierop moeten aansluiten. 

3. Bepaal jouw ideale mediakanalen 

Als je weet wie jouw ideale klant is, kun je gaan onderzoeken op welke kanalen deze klant actief is. Dat kunnen verschillende sociale media zijn, maar ook fysieke winkels of e-mailmarketing. Bij elk medium hoort een ander soort taalgebruik, maar deze verschillende kanalen moeten in contact staan door eenzelfde tone of voice. Op TikTok worden bijvoorbeeld vaak pakkende woorden en soms korte zinnen in beeld gebracht, maar op LinkedIn zijn het langere, zakelijke teksten. Voor elk kanaal zul jij moeten bedenken of je er actief op wil worden en zo ja, op welke manier.

4. Richtlijnen opstellen 

In deze vierde stap ga je echt concreet aan de slag met jouw tone of voice. Eerst stel je de schrijfstijl op, dat kan brutaal zijn of corporate en kort en bondig of informatief. Bedenk hier hoe jij je wil profileren en of jouw doelgroep daar behoefte aan heeft. Ga ook na of jouw doelgroep aangesproken wil worden met ‘je’ of ‘u’. Onder deze stap valt ook het bepalen van jouw voertaal. Wil je de internationale markt op? Dan is het verstandig op al je uitlatingen in het Engels te doen. Houd je het liever in Nederland? Ook helemaal goed. Het moet aansluiten bij jouw product of dienst. 

 

Stel daarna een lijst op met de sleutelwoorden die de unieke identiteit van jouw onderneming uitstralen. Deze woorden gebruik je in de posts die je schrijft. Ze hoeven niet állemaal in één post gebruikt te worden, maar in ieder geval een paar. Doe dit ook voor emoticons, al lijken dat details. Het is belangrijk om consistent en herkenbaar te zijn, dat bereik je alleen door zelfs het emoticongebruik vast te stellen. Mocht je het echt tot in de details willen uitwerken, maak dan ook een lijst met muziek die aansluit bij jouw identiteit. Gebruik dit vervolgens onder de posts en in jouw bedrijfsruimte.

5. Blijf je tone of voice verbeteren 

Het spreekt misschien voor zich, maar jij staat nooit stil en je onderneming ook niet. Het is dan ook niet gek en juist goed om continu te blijven sleutelen aan jouw tone of voice. Sommige woorden passen misschien niet meer bij wie je nu bent, of je merkt dat een andere doelgroep veel interessanter is. Houd ook rekening met veranderingen in de digitale wereld, zoals AI en ChatGPT. Teksten die door kunstmatige intelligentie geschreven zijn, pik je er zo uit. Stel dus ook voor jouw merk op of je dit wel of niet wil gebruiken. Is je inspiratie even op? Gebruik het dan vooral als creatieve sparringpartner, maar kopieer niets. 


Uiteindelijk draait het om een sterke combinatie van beeld en tekst. Als beide op elkaar én op jouw unieke merkidentiteit aansluiten, maak je de meeste impact. Mocht je hulp nodig hebben bij het opstellen van jouw tone of voice of een ander aspect van jouw online wereld, laat het ons weten! We drinken graag een kop koffie bij ons op kantoor om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw onderneming. Samen stralen om succes te behalen!

Meer lezen?

Het nieuwe jaar staat voor de deur, dus hopelijk ben je er klaar voor! Waarschijnlijk heb je jouw dienst/product en doelen al helemaal gereed voor 2025, maar sluit jouw online wereld hier ook op aan?...

Wij van JustLeanne Agency worden elke dag met onze neus op de feiten van sociale media gedrukt. Inmiddels hebben we op verschillende terreinen behoorlijk wat expertise opgebouwd, maar die kennis houden we liever niet alleen...

ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer) is een kunstmatige intelligentie (AI) technologie van OpenAI, dat op de markt te vinden is sinds 2020. Deze chatbot heeft de manier waarop bedrijven met klanten communiceren helemaal veranderd. Nu...