AI, je kan er niet meer omheen. De tijd van ‘misschien moeten we er iets mee’ is voorbij, want AI is er al, en hóe. Het verandert hoe we creëren, plannen en zelfs communiceren. Maar laten we eerlijk zijn: AI is geen toverstaf. Het is geen vervanging van je creativiteit, gevoel of strategie. Bij JustLeanne gebruiken we AI zoals je een goede assistent gebruikt: om sneller te schakelen, scherper te denken en meer ruimte te maken voor wat écht telt, menselijke verbinding en unieke merkverhalen. In deze blog delen we hoe wij naar AI kijken, welke trends je absoluut moet kennen én waarom jij en je merk altijd de hoofdrol blijven spelen.
Oh ja, lees vooral de laatste alinea voor een interessante verrassing!

Onze visie
Bij JustLeanne Agency geloven we dat AI niet iets is om te vermijden, maar juist iets om te omarmen. AI is een onmiskenbaar onderdeel van deze tijd en we zien het daarom als een verlengstuk van onze werkzaamheden. Echter blijft authentieke en impactvolle content, die naadloos aansluit bij de unieke merkidentiteit en doelstellingen van het bedrijf, van groot belang.
Onze Founder Leanne deelt deze opvatting: “AI is volgens onze visie een tool, vergelijkbaar met een rekenmachine, die bepaalde processen optimaliseert, zodat we meer tijd overhouden voor creatief denkvermogen, strategische ontwikkelingen en het realiseren van toffe projecten.” Lees haar hele verhaal hier!
Vooral de efficiëntie is voor ons een groot voordeel van AI. Bepaalde processen, zoals het uitwerken van brainstormsessies, notuleren, het opstellen van langetermijnplanningen, het maken van visuele voorbeelden en het analyseren van data, kunnen geoptimaliseerd worden en bieden ons de kans om met meer rust en creativiteit te werken voor onze klanten. Loop er dus niet voor weg, maar omarm en ontdek de mogelijkheden!

AI-trends op sociale media
ChatGPT en AI zijn niet alleen handig, maar ook hartstikke leuk! Misschien heb je het al voorbij zien komen, maar de AI-dolls vlogen je om de oren op TikTok. ChatGPT geeft je met de juiste prompts een pakket met jouw eigen pop en accessoires die jou kenmerken. We konden onszelf niet inhouden en zijn ook losgegaan. Wat vind je van het eindresultaat? Wij zijn tevreden, alleen Leanne iets minder met haar zwarte hakken… 😉
Een andere trend die goed scoort, is om de mega-mega-mega-superversie van een product te laten maken, bijvoorbeeld op een voor het merk iconische plek. Altijd al een mega productlancering willen doen op de Dam in Amsterdam? Dit is je kans!

Jij in de hoofdrol
ChatGPT is jouw collega, niet andersom. Jij bent degene die de touwtjes in handen heeft in de vorm van input. De vraag die je stelt of de opdracht die je geeft, in AI taal: de prompt, bepaalt in zijn geheel wat de uitkomst en vooral de kwaliteit daarvan is. Het liefst ben je zo specifiek mogelijk, zodat er nergens verwarring of dubbelzinnigheid kan ontstaan. Ook kun je ChatGPT de opdracht geven om zijn taak als een expert op dat gebied uit te voeren.
Wil je hier echt werk van maken? Ga dan voor de Pro versie van de AI-bot. Eigenlijk is dit een must-have voor veilig en betrouwbaar gebruik. Denk aan extra functies als GPT’s, een spraakfunctie en meer mogelijkheden voor het uploaden van documenten. Zo hebben wij een kanaal voor ons eigen bedrijf, waarin we onze collega hebben ‘getraind’ met onze kernwaarden, visie, missie en tone of voice. Met de betaalde versie heb je ook de garantie dat ChatGPT deze informatie niet gebruikt voor andere doeleinden. Al is het niet handig om gevoelige informatie in het systeem te delen, het blijft software. Maar als je het goed traint en de juiste promps geeft, sluit de uitkomst (bijna) altijd aan op jouw merk. Nog geen goed antwoord? Blijf doorvragen!
AI is niet creatief, onthoud dat. Het verzint geen nieuwe ideeën of marketingacties, maar voegt alles wat hij kan vinden samen tot een uitkomst. Hiervoor zijn geen brainstorms of out-of-the-box-sessies gehouden, maar alleen bestaande concepten gecombineerd. Hier maak jij het verschil, net als het toevoegen van emotie en échte verbinding.
“Garbage in, is garbage out.”
Kortom, blijf niet hangen in het verleden, maar denk aan het nu of zelfs de toekomst. AI is er en dat gaat niemand veranderen. Om het veilig en optimaal te gebruiken is het verstandig om er snel vertrouwd mee te raken. Dan zul je zien dat het misschien al meer kan dan je denkt en gewoon kwaliteit levert.
En het wordt dus extra belangrijk dat je écht weet waar jouw merk voor staat, want zonder een duidelijk kernverhaal kan jouw nieuwe collega niet voor jou aan de slag! Laten wij je daarmee nou kunnen helpen. Stuur ons vooral een berichtje!
Tot slot: over die spannende verrassing… Wat dacht je tijdens het lezen van de introductie bovenaan? Volledig geschreven door ChatGPT. Tuurlijk, wel met de juiste prompts en in ons eigen JustLeanne kanaal, maar het illustreert de mogelijkheden (en zelfreflectie) van AI.